پیچ و مهره ۱۰.۹

پیچ و مهره ۱۰.۹

پیچ و مهره‌های ۱۰.۹

امروزه برای ساخت پیچ و مهره‌ها، از متریال متفاوتی استفاده می‎شود که یکی از این مواد اولیه، فولاد می‌باشد. پیچ و مهره‌های خشکه در واقع قطعاتی هستند که با استفاده از همین متریال ساخته شده‌اند. البته لازم به ذکر است که در این نوع از قطعات، از کربن نیز استفاده می‌شود که با استفاده از عبارتی به نام گرید می‌توان میزان کردن استفاده شده در آن را متوجه شد. پیچ و مهره ۱۰.۹ نیز یکی از انواع همین قطعه‌ها می‌باشد که در ادامه درباره آن صحبت نمی‌کنیم.

امروزه پیچ‌ها در اتصالات صنعتی نقش بسیار مهمی دارند و انتخاب پیچ مناسب که بتواند در شرایط سخت برخی از این صنایع، بتواند مقاومت خوبی در برابر فشارها داشته باشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پیچ‌های HV یا همان ۱۰.۹ یکی از انواع پیچ‌های خشکه هستند که از مقاومت بسیار بالایی در برابر وزن و فشار دارند و از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی صنعتی استفاده می‌کنند.

گرید در واقع یک عبارت صنعتی است که از آن برای نشان دادن میزان سختی، جنس قطعات و … استفاده می‌کنند، البته در بازار ایران، گرید به نام کلاس نیز شناخته می‌شود و در برخی مواقع به جای پیچ و مهره ۱۰.۹ از عبارت کلاس ۱۰.۹ نیز استفاده می‎شود. برای صنعت پیچ و مهره، سه گرید 8.8، ۱۰.۹ و 12 بسیار معروف هستند که کلاس ۱۰.۹ مقاومت بیشتری نسبت به 8.8 و کمتری نسبت به 12 دارد.

با استفاده از این عبارت، می‌توان پیچ‌های مناسب را برای کاربردهای مد نظر خود خریداری کنیم. میزان مقاومت پیچ و مهره ۱۰.۹ تقریبا برابر 900 مگاپاسکل می‌باشد و همچنین یک پیچ HV با گرید ۱۰.۹، می‌تواند با توجه به مساحت سطح مقطع خود، فشاری باری بین 10 تا 100 هزار کیلوگرم را تحمل کند.

پیچ و مهره ۱۰.۹

ساخت و تولید پیچ و مهره ۱۰.۹

برای ساخت تمامی پیچ و مهره‌های خشکه، از مفتول CK45 استفاده می‌کنند و سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، فرایند قالب‌گیری آن‌ها را انجام می‌دهند. اما چیزی که در این جا تفاوت را بین پیچ‌های با گریدهای متفاوت ایجاد می‌کند، متریال و میزان استفاده از آن‌ها می‌باشد. به طور کلی برای ساخت پیچ‌ و مهره‌ها، از مواد اولیه‌ای مانند کربن، فسفر، گوگرد، منگنز، کروم و … استفاده می‌کنند.

با این حال، متریالی که تعیین کننده میزان سختی و مقاومت پیچ در برابر فشارها است، کربن آن می‌باشد که در پیچ‌های با گرید کششی، از مقدار کربن بیشتری نسبت به گرید‌های قبلی استفاده می‌شود. این پیچ و مهره‌ها در انواع متفاوتی تولید می‎شوند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مدل‌های M12 تا M36 اشاره کرد و هر کدام از آن‌ها بر حسب اندازه، برای نوع خاصی از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید توجه داشته باشید، برای افزایش مقاومت پیچ خشکه‌ها در پایان عملیات ساخت، از انواع پوشش‌ها مانند آبکاری، گالوانیزه سرد و گرم، داکرومات و … نیز استفاده می‌کنند.

تفاوت‌های پیچ و مهره ۱۰.۹ با سایر نمونه‌ها

پیچ و مهره ۱۰.۹ یکی از پیچ و مهره‌های شش گوشه است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، دارای کاربردهای بسیار زیادی نیز می‌باشد. این قطعات دارای کد‌های استاندارد ISO 7412، ASTM A490 و DIN 6914 می‌باشند. از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان پیچ و مهره‌های ۱۰.۹ و سایر گریدهای دیگر آن‌ها، می‌توان به استانداردهای ابعادی آن‌ها اشاره کرد. این پیچ‌های شش گوشه، دارای رزوه‌های کوتاه‌تر و گل بزرگی هستند و همین دلیل موجب شده تا از آن‌های برای صنایع سنگین مانند پل سازی، اسکلت‌های ساختمانی و برق، تیر آهن، ساختمان‌های نیروگاه‌های مختلف و … استفاده می‌شود. همچنین این پیچ‌های دارای سایز‌های مختلفی نیز هستند که در هنگام خرید باید به آن نیز توجه داشته باشید.

تفاوت پیچ و مهره ۱۰.۹ با سایر

تفاوت‌های پیچ و مهره ۱۰.۹ و 12.9

پیچ و مهره‌های ۱۰.۹ و 12، هر دو دارای مقاومت کششی یکسانی هستند اما از لحاظ سختی و استحکام، پیچ‌های ۱۰.۹ دارای مقاومت 320 تا 380 هستند، در صورتی که این رقم برای گرید 10 این محصولات برابر 385 تا 435 می‌باشد.

کاربردهای پیچ و مهره ۱۰.۹

همانطور که بیان شد، از پیچ‌های ۱۰.۹ برای صنایع سنگین مانند ماشین سازی، قطعه سازی، ساختمان سازی، سوله سازی، پتروشیمی و … استفاده می‌کنند. البته در برخی موارد که مقاومت در اولویت اول نباشد و صرفه‌جویی در هزینه‌ها مهم‌تر باشد، به دلیل نزدیک بودن مقاومت پیچ‌های ۱۰.۹ و 8.8 و قیمت پایین‌تر پیچ‌های با گرید 8.8، می‌توان از این نوع از پیچ‌ خشکه‌ها برای اتصالات استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مطلب پیچ و مهره‌های ۱۰.۹ را بررسی کردیم و کاربردهای این نوع از قطعات را به شما معرفی کردیم. پیچ و مهره‌های ۱۰.۹ یکی از محکم‌ترین و مستحکم‌ترین پیچ‌های موجود در بازار می‌باشند که با توجه به همین مزایا، مشتریان بسیار زیادی را به خود جلب کرده‌اند اما باید توجه داشته باشید که برای خرید این محصول، انتخاب مناسب قطر اسمی، سطح مقطع، و اندازه آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت خرید پیچ اشتباه، ممکن است خطراتی برای دستگاه‌هاید شما نیز داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *