انتخاب پیچ و مهره مناسب

نحوه انتخاب پیچ و مهره مناسب

پیچ و مهره یکی از کاربردی ترین تجهیزات در پروژه های مختلف است و بر اساس شکل، ابعاد، استانداردها، آبکاری، نوع دنده و رزوه انواع مختلفی دارد. انتخاب پیچ و مهره مناسب در صنایع بسیار مهم است، زیرا در صورت انتخاب نامناسب امکان متحمل شدن خسارات و هزینه های بالا وجود دارد. نحوه انتخاب پیچ و مهره نیازمند دانش کافی در این زمینه است. در ادامه ضمن بیان نکاتی، جنبه های مختلفی که باید هنگام خرید پیچ و مهره سازه های فولادی، شیروانی و سایر مواردی از این قبیل که باید به آن ها توجه کنید، را بررسی می کنیم.

نکات مهم در انتخاب پیچ و مهره

از جمله نکات مهم در انتخاب پیچ ومهره مورد نیاز هر پروژه باید به موارد زیر اشاره کرد:

• انتخاب نوع پیچ و مهره
• انتخاب ابعاد پیچ و مهره
• انتخاب استاندارد تولید
• نوع آبکاری پیچ و مهره

نوع پیچ و مهره

پیچ و مهره ها در شکل های مختلفی از جمله شش گوش، نوک مته ای، پیچ چوب، پیچ آلن، استاد بولت، خودکار و… تولید می شوند. انتخاب نوع پیچ به نوع کاربری و صنعت مورد نظر شما بستگی دارد. پیچ های رایج مورد استفاده در صنایع سنگین و ماشین آلات عمدتا شش گوش، آلن و استاد بولت هستند.

استانداردهای تولید پیچ و مهره

عمومی ترین استانداردهای تولید پیچ و مهره شامل DIN, ISOو ASTM می باشند. این استانداردها معمولا ابعاد گل پیچ، عمق دنده، طول گام، نوع دنده و درشت یا ریز بودن آن را مشخص می کنند. به عنوان مثال پیچ های شش گوش استاندارد DIN933 تمام دنده و DIN931 نیم دنده DIN6914 می باشند.

نوع آبکاری پیچ و مهره

بسته به شرایط محیطی از جمله پارامترهای دما، رطوبت نسبی و وجود مواد خورنده، پیچ و مهره ها را با آبکاری های مختلفی نظیر گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، داکرومات و… عرضه می کنند. هر یک از انواع آبکاری برای شرایط محیطی متنوعی مناسب بوده و مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب نوع آبکاری نیز کاری مهندسی شده بوده و نیاز به محاسبه خواهد داشت.

 

نوع و طول دنده

غالبا پس از انتخاب استاندارد پیچ و مهره، طول و نوع دنده، طول گام و متریک یا اینچی بودن پیچ و مهره ها نیز مشخص می شوند. در صورتی که ابعاد خاصی مد نظر شما باشد، که خارج از این استانداردها قرار بگیرد، باید در حین سفارش حتما قید کنید.

کلاس یا گرید پیچ و مهره

گرید یا کلاس پیچ و مهره در واقع حداکثر تنشی را که پیچ می تواند تحمل کند، مشخص می نماید. گرید همچنین مشخص می کند که برای محکم کردن پیچ و مهره ها به چه ابزاری نیاز دارید. علاوه بر این روشی که برای بستن پیچ و مهره ها به کار می رود، نیز به گرید پیچ و مهره بستگی دارد.

انتخاب فروشنده معتبر

از آن جایی که فاکتورهای مهمی از جمله شرایط محیطی (مانند: خوردگی، رطوبت، PH، آلودگی ، ضربه پذیری و سایر مواردی از این قبیل)، میزان بار، نیروی پیچشی و تنش وارده بر اتصال، در انتخاب نوع و جنس پیچ و مهره و سایر اتصالات تاثیر بسزایی دارند، انتخاب یک فروشنده معتبر و مطمئن، بسیار حائز اهمیت است.

کلام پایانی

با توجه به روی کار آمدن صنایع مختلف، احتیاج به ابزارآلات متنوع نیز افزایش یافته است. یکی از مهمترین این ابزارها پیچ و مهره‌ است. پیچ و مهره یکی از ابتدایی ترین لوازم برای اتصال دو عضو به یکدیگر می باشند که در عین سادگی کاربرد گسترده ای دارد. مرغوبیت پیچ های شیروانی، سازه ای و یا صنعتی ضامن صحت و استحکام اتصالات عناصر مختلف به یکدیگر است. به همین جهت توصیه می کنیم در راستای خریدی امن و با اصالت به وب سایت پایاپیچ مراجعه فرمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *