نامگذاری پیچ و مهره

نامگذاری پیچ و مهره

پیچ و مهره ها بر اساس پارامترهایی مانند شکل ظاهری و کاربرد دارای مدل های مختلفی می باشند. انتخاب پیچ و مهره مناسب برای هر پروژه اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه انواع مدل های پیچ و مهره تفاوت های بسیار نامحسوسی دارند، برای انتخاب راحت و ساده، آن ها را نامگذاری می کنند. در این مقاله از پایاپیچ به بررسی نحوه نامگذاری پیچ و مهره می پردازیم:

استانداردهای لازم نامگذاری

برای نامگذاری پیچ و مهره علاوه بر در نظر گرفتن ظاهر و کاربرد آن ها، استانداردهای پیچ و مهره‌ جهانی، کدهایی را به طور اختصاری مشخص کرده اند. این اعداد به همراه نام اختصاری استاندارد مورد نظر، کدهایی دقیق برای پیچ ‌ها می باشند.

نامگذاری انواع پیچ

پیج‌ها را بر اساس تفاوت ظاهری که با یکدیگر دارند به انواع بسیار متنوعی تقسیم می کنند. همان طور که گفتیم یکی از شیوه های نامگذاری پیچ ها بر اساس شکل ظاهری آن ها صورت می گیرد.

فیزیک ظاهری انواع پیچ ها با یکدیگر تفاوت های خاصی داشته و همین شکل متفاوت دلیلی بر نامگذاری متنوع آن ها است. تفاوت شکل ظاهری پیچ ها با یکدیگر به نوع سرپیچ و همچنین بدنه آن بستگی دارد. چنین تفاوت هایی باعث می ‌شود تا هر وسیله یا دستگاهی پیچ مورد نیاز خود را اقتضا کند.

سرپیچ‌ ها شکل‌های متنوعی دارند. سرپیچ‌ های گرد، نیم گرد، سر پیچ‌ های تخت، شش ضلعی و… که هر کدام از آن ها کاربرد‌های متفاوتی دارند. نوع دیگر نامگذاری پیچ و مهره‌ ها به شکل سرپیچ‌ ها ربطی نداشته و تنها به طول، فرم و میزان رزوه‌ های پیچ‌ بستگی دارد.

انتخاب پیچ گوشتی مناسب برای باز و بسته کردن آن ها باید با توجه به شکل ظاهری سرپیچ باشد. از طرفی نامگذاری پیچ ‌ها سبب می‌شود، تشخیص پیچ گوشتی آن ها نیز آسان شود؛ مانند پیچ شش گوشتی و پیچ التون و غیره.

 

نامگذاری انواع پیچ

 

نامگذاری انواع مهره

نامگذاری مهره‌ ها نیز مانند نامگذاری پیچ ‌ها گاهی صرفا با توجه به ظاهر آن‌ ها انجام می ‌شوند. ظاهر هر کدام از مهره ها تفاوت های خاصی با یکدیگر داشته که سبب می شود، نام های مختلفی به آن ها اطلاق کنند. رایج ترین نامگذاری مهره های موجود در بازار که کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع و لوازم مختلف دارند عبارتند از: مهره تاجدار، مهره خروسکی، مهره کلاه دار، مهره چهارگوش، مهره شش گوش، مهره سربسته و سایر موارد.
یکی دیگر از ملاک‌ های نامگذاری پیچ و مهره‌ ها توجه به کاربرد آن ‌ها و نوع استفاده و محل قرارگیری است. برای مثال در نامگذاری پیچ‌ها بر اساس کاربرد می‌توان به پیچ آلن مغزی، پیچ خودکار و پیچ خودرو اشاره کرد. در مهره‌ ها نیز مهره ‌های قفلی و مهره‌ های جوشی مثالی از نامگذاری مهره‌ ها، طبق عملکرد و کاربرد آن‌ها است. در مورد واشر‌های مورد استفاده در پیچ و مهره نیز عملکرد و کارکرد در فرآیند نامگذاری موثر است. برای مثال می توان به واشر‌های قفلی، واشر‌های جوشی و مورادی از این قبیل اشاره کرد.

کلام پایانی

پیچ و مهره ها انواع فراوانی دارند، که هر کدام در یک دستگاه یا کارکرد خاص، کاربرد دارند. برای تمیز دادن این اقسام مختلف ملاک هایی از جمله شکل ظاهری، طول، نوع رزوه، شکل سرپیچ، کاربرد و پارامترهای دیگر مبنای نام گذاری آن ها شده اند.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات در مورد خرید انواع پیچ و مهره اسکلت فلزی، شیروانی و… با کیفیت بالا می توانید به صورت رایگان با کارشناسان پایا پیچ در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *