انواع مهره و کاربردهای آن

انواع مهره و کاربردهای آن 

کیفیت و استحکام انواع مهره‌ها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که آشنایی با آن‌ها در خرید مهره باکیفیت، نقش مؤثری دارد. راهنمای جامع خرید مهره، پیش روی شماست تا با شناخت کافی از انواع مهره‌ها و کاربردهای آن‌ها، بهترین جنس مهره و… بتوانید مناسب‌ترین مهره را انتخاب کنید.

مهره چیست؟

مهره، جسمی حلقه‌ای شکل و سفت کننده است که درون آن رزوه شده است. از مهره‌ها برای اتصال پیچ‌ها به سطوح مختلف، استفاده می‌شود. مهره‌ها همراه با پیچ به کار می‌روند و وظیفه اتصال غیردائمی قطعات را دارند.

کاربردهای مهره چیست؟

از مهره‌ها در اکثر صنایع برای اتصال قطعات مختلف استفاده می‌شوند. در صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی، ساختمان‌سازی، پتروشیمی، نفت و گاز، انواع ماشین‌آلات و خیلی از صنایع دیگر مهره‌ها به کار می‌روند.

جنس مهره چیست؟

جنس مهره‌ها در کیفیت و قیمت نهایی مهره‌ها بسیار تأثیرگذار است. مهره‌ها را با مواد مختلفی بر اساس نوع کاربردشان تولید می‌کنند. جنس مهره می‌تواند از آلومینیوم، فولاد، تیتانیوم، مس، برنج و استیل باشد.

انواع مهره

مهره‌ها معمولاً بر اساس شکل ظاهری، جنس، نوع کاربرد و… تقسیم‌بندی می‌شوند. برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین مهره را خریداری کنید، باید با انواع مهره‌ها آشنایی داشته باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع مهره‌ها را بررسی می‌کنیم.

مهره خروسکی

مهره خروسکی دارای دو بازوی کوچک است که با کمک گرفتن از آن‌ها، به‌راحتی با دست می‌توان مهره‌ها را باز و بسته کرد.

مهره شش‌گوش

مهره شش‌گوش با توجه به‌ظاهر آن، نام‌گذاری شده است و از پرکاربردترین و معروف‌ترین مهره‌ها در صنعت هستند. مهره شش‌گوش معمولاً از فولاد پر کربن ساخته می‌شوند.

انواع مهره شش‌گوش

مهره شش‌گوش بر اساس جنس و مواد اولیه به‌کاررفته در آن‌، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از مهره شش‌گوش آهنی، مهره شش‌گوش کربن استیل، مهره شش‌گوش فولاد آلیاژی و مهره شش‌گوش استنلس استیل و گریدهای آن‌ها 5.6، 8.8، 10.9 و 12.9 است. انواع مهره‌های شش‌گوش را با استفاده از گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات آبکاری می‌کنند تا سختی و مقاومت آن‌ها را افزایش دهند.

مهره سربسته

انتهای این نوع از مهره‌ها بسته و به شکل گنبدی شکل هستند و به همین علت به آن‌ها مهره سربسته می‌گویند. مهره سربسته از نفوذ ضایعات به انتهای پیچ جلوگیری می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا در زمان‌های بعدی، مهره به‌راحتی باز شود.

مهره جوشی

مهره جوشی نوعی مهره است که در محل اتصال، جوش داده می‌شود. جنس مهره جوشی از آهن است.

مهره قفلی

مهره قفلی یا قفل کننده دارای یک واشر فنری است که مهره را قادر می‌سازد تا فشار مضاعفی را وارد کند و در مقابل ارتعاشات بسیار مستحکم باشد.

مهره کاسه نمدی

مهره کاسه نمدی نوعی از مهره‌های شش‌گوش است که برای جلوگیری کردن از باز شدن مهره، در انتهای خود یک قسمت پلاستیکی دارد. در مواردی که پیچ و مهره‌ها با ارتعاش و لرزش روبه‌رو هستند، استفاده از مهره کاسه نمدی، بسیار مؤثر است.

روش‌های تولید مهره

مهره‌ها با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که در ایران 4 روش آن، متداول است. مهره‌ها با یکی از روش‌های ریخته‌گری، ماشین‌کاری، غلتک کاری و یا کله زنی تولید می‌شوند. پس از تولید مهره، نوبت به تست کششی برای میزان مقاومت مهره‌ها می‌رسد.

انتخاب مناسب‌ترین مهره

برای انتخاب مناسب‌ترین مهره باید نیاز خود را به‌درستی شناسایی کنید و با توجه به کاربرد و محلی که قصد استفاده از مهره را دارید، نوع مناسب را انتخاب کنید. همچنین گرید مهره که نوع فولاد مصرفی، میزان مقاومت، چکش‌پذیری و… را مشخص می‌کند به‌خوبی بررسی کنید. هرچه مقدار گرید بیشتر باشد، مهره مستحکم‌تر خواهد بود. اگر درزمینهٔ پیچ و مهره تجربه و اطلاعاتی ندارید، بهتر است برای خرید مناسب‌ترین مهره از کارشناسان متخصص پایا پیچ کمک بگیرید.

کلام پایانی

در این راهنمای جامع خرید مهره، با مهره چیست و چه انواعی دارد، آشنا شدید؛ همچنین در رابطه با انواع کاربردهای مهره و انتخاب مناسب‌ترین مهره، اطلاعات کافی به دست آوردید تا بتوانید بهترین مهره را خریداری کنید. گروه صنعتی پایا پیچ یکی از مراکز معتبر تولید پیچ و مهره است که باسابقۀ بیش از دو دهه در این صنعت فعالیت می‌کند. برای اطلاع از قیمت و خرید مهره با کارشناسان پایا پیچ در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *