پیچ و مهره ۸.۸

پیچ و مهره ۸.۸

پیچ و مهره ۸.۸

اگر در صنایع مختلف با پیچ و مهره‌ها سر و کار داشته باشید، مطمئنا نام پیچ و مهره ۸.۸  را شنیده‌اید. اما این عبارت به چه معنا است و در چه صنایعی کاربرد دارد. اگر در صنایع ساخت و ساز فعالیت دارید، بهترین انتخاب برای شما پیچ و مهره‌های ۸.۸ یا همان خشکه می‌باشد. این نوع از قطعات دارای مزایای بسیار بالایی هستند و از آن‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند که در ادامه، این موارد را بررسی می‌کنیم.

پیچ و مهره ۸.۸

پیچ و مهره ۸.۸ چیست؟

امروزه پیچ و مهره‌ها، با استفاده از متریال متفاوت ساخته می‌شوند و آنها را می‌توان از لحاظ ظاهر، رزوه، مقاومت در برابر فشارهای مختلف و … دسته‌بندی کرد. البته لازم به ذکر است که پیچ و مهره‌ها را می‌توان از لحاظ نوع پوششی که در آخرین مرحله ساخت بر روی آن‌ها اعمال می‌شود نیز دسته بندی کرد. برای نشان دادن این دسته‌ها و همچنین مزایا و مشخصات آن‌ها، از عبارت‌های عددی به نام گرید استفاده می‌شود که البته در برخی مواقع به آن‌ها کلاس نیز می‌گویند. به طور مثال، پیچ و مهره ۸.۸ یکی از انواع این قطعات فولادی است که جز دسته پیچ شش گوش قرار می‌گیرد.

این دسته از پیچ و مهره‌ها دارای استحکام متوسطی در برابر هر گونه فشار هستند و به همین دلیل، از آن‌ها در برخی از صنایع و یا پروژه‌های حساس ساختمانی، مانند سازه‌های اسکلت فلزی یزرگ، استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که در این دسته‌بندی‌ها، پیچ و مهره‌های 10.9 و 12.9 از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به پیچ‌های با گرید ۸.۸ برخوردار هستند و به همین دلیل، از آن‌ها بیشتر در صنایع سنگین‌تر استفاده می‎شود اما در مقابل، دارای کاربردهای بسیار محدودتری نیز می‌باشند.

تولید و ساخت پیچ و مهره‌های ۸.۸

برای ساخت پیچ و مهره‌های ۸.۸ ابتدا از مفتول‌های CK45 استفاده می‌کنند، سپس آن‌ها را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، عملیات کشش و قالب گیری آن‌ها را انجام می‌دهند. این نوع از پیچ‌ها در انواع نیم دنده و تمام دنده تولید می‎شوند که مدل نیم دنده آن‌ها، دارای کاربردهای بسیار بیشتری نسبت به مدل تمام دنده هستند. پس از انجام فرایندهای تولید، این نوع از پیچ‌ها را تحت گالوانیزه سرد و یا گرم نیز قرار می‌دهند.
برای ساخت پیچ و مهره ۸.۸ از کربن و استیل استفاده می‌شود که این میزان کربن می‌تواند با افزایش استحکام و کاهش میزان چکش خواری این قطعات شود. البته برای ساخت پیچ و مهره ۸.۸ از موارد دیگر مانند فسفر، گوگرد، منگنز و کروم نیز استفاده می‌کنند و در مدل‌های مختلف آن‌، از درصدهای متفاوتی از این مواد استفاده می‎شود. البته لازم به ذکر است که تنها متریالی که تعیین کننده میزان سختی پیچ و مهره‌ها است، همان کربن می‌باشد.

تفاوت‌های پیچ و مهره ۸.۸ با سایر پیچ‌ها

برای مقایسه پیچ‌ها با توجه به گرید آن‌ها، باید به چند نکته زیر حتما توجه داشته باشید.

  • طول رزوه پیچ
  • گل پیچ
  • مقدار متریال به کار رفته برای ساخت پیچ

طول رزوه و گل پیچ در میان پیچ‌های خشکه زیاد تفاوت آنچنانی ندارد اما تفاوت اصلی پیچ و مهره ۸.۸ با قطعات دارای گرید پایین‌تر، در جنس و متریال به کار رفته برای ساخت آن‌ها می‌باشد. برای ساخت پیچ و مهره‌های با گرید ۸.۸، از میزان کربن بیشتری نسبت به انواع با گرید‌های پایین‌تر (5.8) دارد. همچنین میزان فولاد به کار رفته در این قطعات، از پیچ و مهره‌های با گرید بالاتر (10.9) نیز کمتر می‌باشد.
نوع متریال به کار رفته برای ساخت پیچ، مهره و یا حتی واشر‌ها، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی درجه سختی و یا تنسایل (Tensile) آن‌ها داشته باشد و معمولا گفته می‌شود که نخستین عامل مهم در این راستا، میزان کربن موجود در فولاد به کار رفته می‌باشد. هر چه گرید پیچ و مهره‌ها بالاتر برود، تردتر می‌شوند و سختی بالاتری نیز دارند.

انواع پیچ و مهره ۸.۸

کاربردهای پیچ و مهره ۸.۸

همانطور که بیان شد، انواع پیچ و مهره ۸.۸ با توجه به استحکام خوبی که در برابر فشارهای متفاوت دارند، دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف نیز می‌باشند و از آن‌ها بیشتر در صنایعی مانند ساختمان سازی استفاده می‌شود. همچنین، با توجه به این که این نوع از قطعات، با پیچ و مهره‌‌های 10.9 تفاوت‌های بسیار زیادی ندارند، به دلیل قیمت پایین‌تر، می‌توانند در بیشتر صنایع و پروژه‌ها از آن‌ها به جای نمونه‌های با گرید 10.9 استفاده کرد.

سخن پایانی
در این مطلب درباره پیچ و مهره‌ ۸.۸ صحبت کردیم، البته لازم است بدانید که این پیچ‌ها بر حسب اندازه، در انواع مختلفی قرار می‌گیرند و قطر اسمی این پیچ‌ها نیز از 5 میلی متر الی 42 میلی متر متغیر می‌باشد، همچنین این پیچ‌ها را می‌توان از لحاظ قطر مغزی نیز در دسته‌های مختلفی تقسیم کرد که هر کدام کاربردهای خود را دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *