پوشش پیچ و مهره

پوشش پیچ و مهره

برای ساخت پیچ و مهره پوششی از مواد مختلف بر روی آن قرار داده می شود. پوشش پیچ و مهره می تواند برای تزیین یا بالا بردن مقاومت آن باشد. در برخی از موارد نیز پیچ و مهره بدون پوشش به فروش می رسند. نوع پوشش این دو وسیله به عوامل مختلفی از جمله کاربرد و شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد. در این مقاله از پایا پیچ به بررسی پوشش پیچ و مهره می پردازیم.

پوشش پیچ و مهره چیست؟

پوشش پیچ و مهره لایه ای از روی، آلومینیوم یا کرومات می باشد، که بر روی پیچ و مهره قرار می گیرد و موجب محافظت از آن ها در برابر عوامل محیطی می شود. هر کدام از موارد نام برده شده ویژگی های متفاوتی دارند و استفاده از آن ها به شرایط محیطی بستگی دارد.

انواع پوشش پیچ و مهره

پوشش پیچ و مهره انواع مختلفی دارد، که ویژگی ها و کاربرد آن ها با هم متفاوت است. در ادامه انواع پوشش پیچ و مهره را بررسی می کنیم:

• آبکاری روی: پوشش روی به دلیل قیمت مناسب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. پوشش پیچ و مهره در این نوع آبکاری صاف است و ظاهر خوبی دارد. هر چه پوشش پیچ و مهره ضخیم تر باشد، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی ایجاد می کند.
• روی و کرومات شفاف: ترکیب روی و کرومات به دلیل سنگین تر بودن، مقاومت بهتری در برابر خوردگی دارد.
• کلاس 3: این مدل پوشش شامل روی یا قلع است. میزان مقاومت ایجاد شده توسط این نوع روکش مانند گالوانیزه گرم است.
• روکش تزیینی: این نوع روکش در برابر خوردگی مقاومت ندارد و صرفا برای زیبایی می باشد.

 

انواع پوشش پیچ و مهره

گالوانیزه سرد

پیچ و مهره فولادی در اثر رطوبت اکسید می شوند و به سختی می توان آن را باز کرد. به همین دلیل پوششی بر روی آن قرار می گیرد. گالوانیزه سرد یکی از روش های پوشش دهی پیچ و مهره می باشد. در این روش ابتدا سطح ناخالصی های موجود بر روی پیچ و مهره حذف پاک شده و سپس داخل حمام روی قرار داده می شوند، به این صورت لایه ای از روی بر روی آن ایجاد می شود. لایه ایجاد شده بر روی پیچ و مهره نازک می باشد، همچنین در این روش روی به داخل پیچ و مهره نفوذ نمی کند.

گالوانیزه گرم

گالوانیزه سرد همانند گالوانیزه سرد یک روش پوشش دهی پیچ و مهره است. از این روش برای پیچ و مهره سازه های فولادی استفاده می شود، زیرا لایه ایجاد شده بر روی آن ها ضخامت بالایی دارد. در روش گالوانیزه گرم از دما 460 درجه سانتی گراد استفاده می شود، به این صورت روی به لایه های درونی پیچ و مهره نفوذ می کند.

آبکاری پیچ و مهره

آبکاری پیچ و مهره برای افزایش مقاومت و طول عمر پیچ و مهره انجام می شود و برای انواع پیچ و مهره از جمله پیچ های شیروانی استفاده می شود. با افزایش مقاومت پیچ و مهره، نیازی به تعویض سریع آن ها نمی باشد و هزینه ها کاهش پیدا می کند.

کلام پایانی

نوع پوشش پیچ و مهره و روش آبکاری آن اهمیت بسیار زیادی در میزان مقاومت آن در برابر رطوبت دارد. بنابراین در هنگام خرید پیچ و مهره کاربرد مورد نظر و شرایط محیطی را در نظر داشته باشید. برای خرید پیچ و مهره مناسب می توانید با متخصصان پایا پیج در ارتباط باشید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *